Nyhetsbrev – Augusti

22 augusti, 2018 av Johan Havenberg

Efter en härlig sommar, med bl a ett klassiskt men ändå ovanligt sommarläger p g a totalt eldningsförbud är det nu inom kort dags för terminsstart igen! Vi i styrelsen ser fram emot en ny termin med många härliga scoutaktiviteter och här kommer det första nyhetsbrevet efter ett litet sommaruppehåll!

Såpbubblor

Sommarlägergruppen hälsar att det blev över såpbubblevatten för jättesåpbubblor från sommarlägret! Använd gärna i verksamheten i höst om ni vill!

Som vi tidigare nämnt så finns det inför höstterminen en plan för rekrytering, i huvudsak inom åldersgrupperna spårare och upptäckare. Planen innebär kortfattat att kansliet kommer att hjälpa oss att gå ut i skolor för information i början av september, troligen den 5 eller 6. Den 12 september erbjuder kåren ett “prova-på-möte” för intresserade barn och samtidigt sker med hjälp av kansliet ett föräldramöte för föräldrarna till de som provar på! Kan du hjälpa till antingen på rekryteringen eller “prova-på-mötet” så hör av dig till styrelsen@trelleborgsscoutkar.se

Föräldramöte

Många avdelningar har föräldramöte inför det kommande verksamhetsåret – och vi vill bara påminna om att om ni som avdelningsledare behöver någon form av stöd kring detta (tankar kring vad man kan ta upp, behov av någon från styrelsen som kommer ut och berättar lite mer om kårens verksamhet generellt) så tveka inte att kontakta oss i styrelsen!
Vi vill också slå ett slag för att i samband med föräldramöten passa på att ta tillfället i akt och informera föräldrarna om vilka möjligheter som finns att engagera sig och hjälpa till som förälder. Det finns ju många sätt utöver att engagera sig som ledare på avdelning. Kanske finns det någon förälder som kan tänka sig att hjälpa till med något underhåll i Grönby hage, eller hjälpa till att planera julmarknad etc. För positivt resultat brukar det underlätta om man så konkret som möjligt kan beskriva vad det innebär och vad man skulle behöva hjälp med, så känner ni er osäkra på detta så kontakta styrelsen så kan vi vara ett stöd och hjälpa till med den typen av beskrivning.

Personuppgiftshantering

På upptakten den 21/8 pratade vi mycket om den nya personuppgiftslagen (GDPR), kunde man inte närvara eller är nyfiken, prata med dina ledarkollegor som var där och eller kolla informationen här på vår hemsida:
Vill man veta mer eller har frågor, hör av dig till styrelsen@trelleborgsscoutkar.se