Du som ny ledare i en förening måste hantera mycket information. På denna sida har vi samlat några av de första sakerna, både praktiska och administrativa, som du, som ny ledare i Trelleborgs scoutkår och Scouterna, behöver göra.

1. Bli medlem
    Registrera dig som medlem genom att fylla i informationen på Bli scout sidan.
    Glöm inte att i ’Noteringer’ fylla i vilken avdelning du är på.
    Bli scout
  2. Bekräfta ditt ledarskap
    Be din avdelningsledare kontakta medlemsregistreraren för att bekräfta att du blivit ledare.
  3. Registerutdrag
    ”På Scouternas stämma (2020) togs beslut om att samtliga ledare, över 15 år, ska visa upp registerutdrag ur belastningsregistret vart tredje år.
    Beställ och visa upp registerutdrag ur belastningsregistret för de registerutdragsansvariga (du kan visa det när du träffar kårstyrelsen se nedan).
    Beställ registerutdrag från Polisen
  4. Träffa kårstyrelsen
    Formellt är det kårstyrelsen som utser och tillsätter ledare i kårens verksamhet.
    Boka in ett besök på nästa kårstyrelsemöte för att träffa kårstyrelsen.
    Kalendern
    ? STYRELSEN
  5. Gå in i Scoutnet
    Scouternas medlemsregister används till många olika saker, bla till att genom ScoutId logga in på olika sidor. Gå hit för att beställa ditt lösenord och få tillgång till ditt ScoutId.
    Scoutnet
  6. Google Workspace (G-Suit)
    Du måste logga in på kårens Google Workspace för att få tillgång till din kårmail, mm.
    Google workspace
  7. Trygga Möten
    Gå den obligatoriska kursen Trygga Möten.
    Trygga Möten
  8. Mer Information
    Det finns flera källor till mer information.
    – Klicka runt och läs här på kårens webbsidor.
    – Prata med dina ledarkamrater på avdelningen.
    – Delta på de gemensamma aktiviteter som ordnas i kåren.