Nyhetsbrev – Oktober

24 oktober, 2018 av Johan Havenberg

Dags för ännu ett nyhetsbrev från oss med lite allmän info vad som hänt på kåren sedan sist och vad styrelsen och kåren har på gång framöver!

I september hade vi efter att Carro från kansliet varit ute och besökt skolor i Trelleborg ett prova-på-möte för intresserade barn och föräldrar. Vid en avstämning med berörda avdelningar verkar det sedan som att samtliga som var på “prova-på-mötet” därefter kommit på ordinarie avdelningsmöte! Mycket glädjande!

Lokalen på Omvägen

Kommunen som vi hyr lokalen av har lovat att koppla in ugnen så att den fungerar. Det är dock oklart ännu när detta kommer att ske. Andreas har varit kontakt med dem sedan en tid tillbaka och kommer att ställa frågan till dem igen om när det kommer att ske.
När det gäller lokalen vill vi också påminna om att man gärna får höra av sig till oss om man har några synpunkter på något som inte fungerar eller ser något som skulle vara önskvärt att göras för att underlätta/förbättra för verksamheten. Vi är ju relativt nyinflyttade och börjar efterhand kanske upptäcka saker som fungerar bra eller mindre bra i lokalen eller sådant som saknas eller som skulle kunna förbättras.
Maila i så fall till styrelsen@trelleborgsscoutkar.se

Grönby hage

Den trasiga toalettstolen är fixad. Nya dimmers till brasrummet är inköpta och kommer att monteras upp vid tillfälle under hösten! Vi kan också informera om att Grönby används av avdelningarna alternativt är uthyrt externt i stort sett varje helg fram till årsskiftet, vilket är väldigt roligt!

Webbgruppen

Det behövs förstärkning i webbgruppen!
Är du intresserad av att hjälpa till med underhåll och drift av kårens hemsida (WordPress), Facebooksida, Instagram eller mail-listor mm, så hör av dig till ordforande@trelleborgsscoutkar.se.
På gång är konfiguration och drifttagning av G-suit och en ny hemsida i WordPress.

ICA-kortet

Vi vill påminna om att när vi handlar på kårens ICA-kort så vill Anette ha kvittot och avdelningsnamn för att smidigare kunna stämma av vilken avdelning som handlat när fakturan kommer. Det är också viktigt att man så snabbt som möjligt efter användning lämnar tillbaka kortet.
Ska man använda kortet är det också bra om man har någon/ett par dagars framförhållning innan man ska handla så att vi smidigt kan lösa överlämning av kortet.
Vi funderar även lite på hur rutinerna för hantering av kortet ska se ut framöver och återkommer om det blir någon form av förändring eller förtydligande.

Ledarhandbok

Vi håller på att arbeta med att ta fram en ledarhandbok som stöd till framför allt nya ledare, men även andra ledare som vill använda den och har nu kommit ganska långt med arbetet. Vi återkommer när det är klart att publicera.

Fredsljuset

Som ni kanske har sett kommer Trelleborgs scoutkår även i år att hämta Fredsljuset till Trelleborg. Mer information finns på här >>