Här ser du hur scoutmärken ska placeras på scoutskjortan.

För exempel på de olika märkena kan du titta i Märkesboken

Ladda ner

Om du vill se en större version av bilderna nedan eller vill skriva ut märkesplaceringen, ladda ner denna fil:

Framsidan

På framsidan sitter dels märken för Scouterna (broderat på), patrull (t.ex. Örnen) och åldersgrupp (t.ex. Upptäckare), dels märken för förbunds-/sektionsmärke, förtjänstmärken och ledarutbildningsbevis.

I Trelleborgs scoutkår syr vi fast Trelleborgs scoutkår-märket på platsen för förbunds-/sektionsmärke eftersom vi inte använder dessa.

Märkesplacering på scoutskjorta, framsidan

Vänster ärm

På vänster ärm sitter lokala märken/scoutkår (det smala märket med texten ”Trelleborgs scoutkår”), regionala märken/distrikt (Södra Skånes scoutdistrikt), sjöscout, ställningstagande, deltagande (för resp åldersgrupp), bevis (t.ex. knivbevis) och intresse samt individuella utmaningar.

Märkesplacering på scoutskjortan, vänster ärm

Höger ärm

På höger ärm sitter märken för nationellt, världsförbund (WOSM eller WAGGGS), EU samt arrangemang (som t.ex. sommarläger).

I Trelleborgs scoutkår syr vi fast ”Lägerhästen” ovanför Arrangemangsmärkena.

Märkesplacering på scoutskjorta, höger ärm