Nyhetsbrev – Oktober

17 oktober, 2019 av Johan Havenberg

Nu är vi ungefär halvvägs genom terminen och det är dags för ännu ett nyhetsbrev. Glädjande nog är det full aktivitet på många håll i kåren!

Tält

Det finns eventuellt planer på att köpa in nya tält och vi har sökt pengar från Crafoordska stiftelsen för detta. Vi vet ännu inte om vi blir beviljade pengar – men ett arbete har påbörjats med att se över vilken typ av tält som skulle passa kårens behov bäst och hämta in prisuppgifter för detta. Svedala scoutkår har tidigare köpt in tält och har erbjudit oss att låna/titta på hur deras tält ser ut och fungerar för att kunna bilda oss en uppfattning. Är du intresserad av att vara med i detta arbete eller har tankar/förslag/idéer så kontakta Peter Rasmussen.

Kårens årsdag

Den 6 november firar vi som vanligt kårens årsdag – detta året kårens 108:e…. Vi hoppas att få se så många som möjligt av våra medlemmar där. Kom ihåg som avdelningsledare att även hjälpa till att sprida detta bland scouter och föräldrar! För detaljer se separat inbjudan som kommer inom kort!

Utbildning

Vi vill passa på att slå ett slag för att det finns massor av intressanta och givande utbildningar att gå i scouternas regi, via Scouternas folkhögskola, oavsett om man är nybliven eller mer erfaren ledare. Bl a finns en ny webbutbildning att gå som heter Anpassat ledarskap som handlar om hur man kan anpassa sitt ledarskap för barn och unga med t ex ADHD och autism.
Länken hittar du här:

Här hittar du samlad information om alla utbildningar som Scouternas folkhögskola ger:

Nya rutiner

Styrelsen har i dagarna jobbat med lite olika saker som halkat efter. Ett av resultaten är en uppsättning rutiner för Omvägen 23. Dessa finns uppsatta i lokalen på dörren i hallen samt på dörren i städförrådet.

Styrelsen har också färdigställt en rutin för kanoterna samt ett antal policys som kommer att spridas när de klubbats på nästa styrelsemöte.

Gällande policys och massor av annat matnyttigt hittar du som vanligt på hemsidan ”För Ledare/Dokument/