Nyhetsbrev – Juni

2 juli, 2018 av Johan Havenberg

Tiden går väldigt fort och vi kan nu se tillbaka på ännu en fantastisk scouttermin i Trelleborgs scoutkår. Vi vill naturligtvis rikta ett stort tack till alla som på olika sätt engagerat sig i kårens verksamhet under våren! Nu väntar ett välförtjänt sommarlov från avdelningsverksamheten, men det betyder ju inte att det inte pågår scoutverksamhet. Höjdpunkten i form av sommarläger återstår ju fortfarande!

Kartor över Albäck

Med hjälp av orienteringsklubben Kontinent har vi nu tillgång till uppdaterad och detaljerad orienteringskarta över Albäcksområdet i pdf-format som vi får lov att skriva ut och använda i vår verksamhet. Detta känns som en bra grej som vi kan ha nytta av i verksamheten nu i och med våra nya lokaler närhet till Albäck. Vill ni på avdelningen ha kart-filen så maila till Johanna på ordforande@trelleborgsscoutkar.se

ICA-kassar

Det finns numera ett antal av de största ICA-bärkassarna i plast på kåren som ni mer än gärna får använda när ni handlar till läger/hajker etc, så slipper ni köpa stora mängder nya påsar och kassar till era varor varje gång. Kassarna finns i skåpet bredvid köket där vi även förvarar torrvaror etc som är över och som man kan spara till kommande utflykter och läggs tillbaka där efter användning!

Midsommar

Vi har traditionsenligt hunnit fira midsommar i Östervångsparken, för vilken gång i ordningen vågar vi inte svara på… Stort tack till alla som hjälpte till på olika sätt innan och under tiden och såg till att vi kunde bidra med sång, dans, musik, försäljning av lotter, glass, ballonger etc! Detta är ett mycket uppskattat arrangemang och inte minst en inkomstkälla av stor betydelse för kåren!

Ledarsituationen inför hösten

Ni som var med på ledarupptakten vet att det ser lite bekymmersamt ut med ledare i de lägre åldersgrupperna (bäverscouter och spårarscouter) och att det även är lite oklart kring mängden scouter i dessa åldersgrupper och vilka dagar de kommer att fördelas på. Vi har därför så som bestämdes på ledarupptakten bjudit in till ett föräldramöte för berörda avdelningar som kommer att äga rum v 27. Vid mötet kommer vi att diskutera förutsättningarna och olika förslag på lösningar.

Ledarupptakt nr 2

Vi kommer i vanlig ordning att ha en uppföljande ledarupptakt inför terminsstarten i senare delen av augusti. Datum och tid för detta kommer inom kort.

Styrelsens arbete under sommaren

Styrelsen kommer även under sommaren att ha regelbundna kårstyrelsemöten, och inte minst ses många av oss (både ledare och styrelse) på sommarlägret. Tveka inte att kontakta oss vid om det är något ni undrar eller funderar över!