Nyhetsbrev – April

17 april, 2018

Tiden springer iväg och vi börjar gå våren till mötes, med en massa härliga utomhusaktiviteter väntande runt hörnet. Vi har även hunnit ha vårt första möte i den delvis nya styrelsen och börjat prata om hur vi vill arbeta den kommande mandatperioden.

Ledarevent/save the date

Detta skrev vi om i föregående nyhetsbrev – men vi vill gärna påminna igen. Då vi gärna vill visa vår uppskattning för det engagemang alla ledare och funktionärer lägger ner i kåren skulle vi vilja bjuda in till ett litet ledarevent med mat och umgänge. Detta kombinerat med ledarupptakt inför höstterminen. Datumen för upptakten var sedan tidigare bokad till den 11 juni, men på kårstämman beslutade vi att ändra datumet till lördagen den 16 juni för att kunna kombinera både upptakt och ledarevent. Boka in datumet så återkommer vi med inbjudan och mer detaljerad information lite längre fram!

Föreningsel

Ni som har Trelleborgs Energi som elleverantör (eller som vill teckna nytt elavtal med dem) kan stötta kåren genom att välja tillägget föreningsel och Trelleborgs scoutkår som den förening ni vill stötta. Maila eller ring Trelleborgs energi för att ansluta er!

Information om Förenings-el*

Väljer du detta tillägg så kommer vi att sponsra den förening som du själv väljer, t ex en idrottsförening eller stödverksamhet. Förutsättningarna är att det är en i Sverige organiserad förening med barn- och ungdomsverksamhet. Föreningen får 200 kr för varje nytt avtal som tecknas alternativt tecknas om och därefter 10 kr i månaden så länge du är kund. Vi förbehåller oss rätten att neka detta tillägg.
Tillägget är kostnadsfritt.
*http://trelleborgsenergiforsaljning.se/elavtal/forenings-el/

Styrelsen har haft besök av kansliets konsulent som pratat rekrytering, och beslutat att under året tillsammans med konsulenten genomföra deras modell för rekrytering som visat sig framgångsrik. I korthet innebär det ett rekryteringsseminarium för kårens ledare, skolbesök som konsulent hjälper till med och i samband med detta bjuds intresserade barn in till prova-på-möte på vår ordinarie avdelningstider, samt föräldrarmöte. Tanken med detta är att skapa en helhet och struktur för rekrytering av både scouter och vuxna medlemmar/ledare med stöd av kansliets kompetens på området. Vi slipper därmed ta fram ett koncept och material på egen hand då mycket redan finns färdigt och hoppas på att det ska bli en hjälp och avlastning för ledare och styrelse när det gäller rekrytering av både scouter och vuxna. Mer info kommer på det rekryteringsseminarium som kårens ledare kommer att bjudas in till.

Gamla lokalen

Tack vare några av kårens eldsjälar är nu det sista tömt från den gamla lokalen på Valldammsgatan och vi har nu lämnat den helt och hållet. Flyttstädningen slapp vi eftersom den nya hyresgästen ville fixa och renovera en del och därmed tar hand om detta.