Uppdrag i Webbgruppen

30 augusti, 2021 av Johan Havenberg

Webbgruppen i Trelleborgs scoutkår söker fler medlemmar!

Webgruppen som ansvarar för kårens alla IT-system behöver bli fler. Vi har några nya roliga projekt på gång, samtidigt som vi också behöver förvalta det vi har. Har du intresse och kunskap om det vi behöver hjälp med (se nedan) så hör av dig. Alla med någon form av anknytning till kåren är välkomna.

Intresserad? Hör av dig till web@trelleborgsscoutkar.se

Pågående

1. Att underhålla och uppdatera kårens hemsida
    Uppdatera kalendern (mest jobb vid terminsstart), Lägga upp nyheter, mm
    Plattform: WordPress (CMS) hostat av Scouterna.
  2. Att uppdatera kårens Facebook sida
    Gör inlägg på kårens Facebook sida om sånt som händer i kåren.
    Plattform: Facebook
  3. Att uppdatera kårens Instagram
    Gör inlägg på kårens Instagram om sånt som händer i kåren.
    Plattform: Instagram
  4. Att underhålla, utveckla och stötta kårens ledare med Google Workspace (G-Suit)
    Kåren har just börjat använda Goggle Workspace, så här finns mycket att utveckla och arbeta med.
    Plattform: Google Workspace for Non-Profits

Nya projekt

På skissbordet finns i nuläget två idéer som innebär utveckling av mjukvara. Vi kommer jobba i en agil miljö, med GitHub som grund för projektuppföljning, mm.

1. Närvarorapportering
    Vi ser ett behov av att enkelt kunna rapportera närvaro på scouter och ledare som underlag för det verksamhetsbidrag vi får av kommunen. Flera olika alternativ finns, men ett grundläggande krav är att vi kan integrera det mot vårt medlemsregister för att slippa dubbel bokföring.
    Plattform: Okänd
  2. Lägerhästar
    I Trelleborgs scoutkår finns en tradition, som sträcker sig tillbaka ca 100 år, av att dela ut ett märke tillflitiga lägerdeltagare. I dag sköts bokföringen manuellt, men vi ser att en digital version med koppling till vårt medlemsregister skulle både vara enklare att underhålla och upprätthålla.
    Plattform: LAMP; frontend: React eller Angular, backend: PHP, databas: Maria-DB