Grönby Hage

Grönby hage

Grönby hage är vår utflyktsgård som ligger ca 2 mil nordöst om Trelleborg.

Hit brukar avdelningarna åka för övernattningar och andra aktiviteter i stugan eller i den skog som ligger ett stenkast där ifrån.

Uthyrning, frågor och felanmälan

Det är i första hand våra egna avdelningar som åker dit för övernattning, men övriga lediga tider hyrs den ut till andra föreningar och skolor.

gronby@trelleborgsscoutkar.se

Om stugan

U-formad byggnad med stor gräsplan på öppen slätt med utsikt mot skogen. Åkrar ända in på tomtkanten. Nära promenadavstånd till skogen. Eluppvärmning.

• 2 st Sovlogement med 14 st väggfasta våningssängar i varje.
  • 1 st Ledarrum med 2 st väggfasta sängar samt bord och stolar för små samlingar och en öppen spis.
  • 1 st Sovrum beläget på andra våningen med 5 sängar.
  • 1 st Kök i vinkel med kyl, frys och varmluftsugn.
  • 1 st Matsal med plats för ca 28 sittande i anslutning till köket.
  • 1 st Samlingssal med öppen eldstad, bord och stolar.
  • 2 st Badrum med 2 st toaletter, 2 st duschar och 2 st tvättfat vardera.
  • 1 st Bastu mellan badrummen, med plats för ca 8-10 sittande.
  • 1 st handikappanpassad toalett med tvättfat och dusch.
  • Utomhus finns en fast eldplats, flaggstång och grusparkering.

Stugan är mycket gammal och det innebär att inomhuskomforten inte är den samma som i ett modernt hus. Det är tex alltid kallt på golven, så vi rekommenderar därför inneskor eller tjocka sockor.

Om omgivningarna

En kort bit från stugan finns fina stigar och skogsvägar som lämpar sig väl för promenader.

Skogen

Genom allemansrätten har alla möjlighet att fritt röra sig i skog och mark, men tänk på vilka skyldigheter du har, samt att kontrollera om det pågår jakt i området innan du ger dig ut i skogen.

Affärsverksamhet i närheten

På promenadavstånd ligger både välkända Hällåkra vingård och Grönby Gårdscharketuri, båda är väl värda ett besök.