Nyhetsbrev – Augusti

Hej!

Efter en härlig scoutsommar med både kårläger och det stora lägret Jamboree 17 är det nu dags att dra igång höstterminens scoutverksamhet. Vi i styrelsen vill hälsa alla välkomna till den nya terminen och passa på att informera lite om vad som är på gång i kåren och annat som kan vara viktigt att tänka på inför hösten! Denna typ av brev med lite information om vad som pågår har vi framöver för avsikt att skicka ut efter varje styrelsemöte!

Ny lokal

Som de flesta av er känner till beslutade fritidsnämnden i Trelleborgs kommun på sitt möte i juni att Trelleborgs scoutkår får lov att ta över Friskbyggarnas gamla lokal ute vid Albäck. Aktuell status gällande detta är att det ännu inte är skrivit något formellt kontrakt, utan lokalgruppen (bestående av Rikard Lewin, Bo-Anders Larsson och Tobias Havenberg) kommer att arbeta vidare med att ta fram ett kontraktsförslag tillsammans med kommunen så snart som det är möjligt. Detta innebär att vi inte räknar med att vara inflyttningsklara under höstterminen utan ser en start i nya lokaler till nästa termin som en mer realistisk målsättning. Vi kommer regelbundet att försöka uppdatera kring vad som händer i frågan efterhand som vi har ny information

Intresserad av att bidra med input gällande ny lokal?

Lokalgruppen önskar sammansätta en liten grupp med ledarrepresentanter från respektive åldersgrupp i verksamheten för att vid några möten få input kring vad avdelningarna ser för behov i en ny lokal, så att upplägget blir så bra som möjligt för verksamheten och så att man kan börja planera för hur lokalen och utrymmet kan utnyttjas och fördelas på ett bra sätt. Är du intresserad så kontakta tobias@havenberg.se

Trygga möten samt medlemsskap

På ledarupptakten den 21 augusti påmindes om vikten av att alla nya ledare behöver gå scouternas webkurs Trygga Möten samt att alla befintliga ledare behöver gå den minst vart tredje år. Det kommer att skickas ut en lista till avdelningsledarna där det framgår vilka som inte gått kursen eller har ett för gammalt certifikat. Ansvarig avdelningsledare får i uppgift att påminna aktuella ledare på sin avdelning. Efter genomgången kurs visar man upp diplomet/certifikatet man får för kårordförande, antingen via mail eller i pappersform, så för vi in att det är genomfört!
Här hittar du webkursen Trygga möten: http://www.scouterna.se/ledarskap-och-utbildning/trygga-moten/

Det är även viktigt att alla nya ledare blir registrerade medlemmar i kåren!

Kanoter

Det finns förslag på att köpa in två nya aluminiumkanoter och därmed byta ut de två av våra äldre kanoter som är i sämst skick. I samband med detta föreslås även inköp av ett antal nya paddlar. Kåren kommer att undersöka möjligheten att söka pengar från stiftelser och fonder för detta och därefter ta ställning till ev inköp.

Intresserad av att bidra till våra sociala medier

Kåren har facebook- och instagramkonton som används flitigt och är mycket uppskattade av såväl medlemmar, anhöriga till medlemmar samt Scouterna centralt. Tycker du detta är intressant och vill bidra med bilder och inlägg från din avdelnings verksamhet så kontakta styrelsen@trelleborgsscoutkar.se för mer information.

Terminsprogram

Efter hand som era terminsprogram för avdelningarna blir klara så maila dem till
webmaster@trelleborgsscoutkar.se så att de kan läggas ut på hemsidan då vi får mycket frågor kring detta!

Nu ser vi fram emot en härlig hösttermin med massor av verksamhet!

Varma scouthälsningar,
Johanna och Johan, kårordförande

Det här inlägget postades i Nyhetsbrev av Johan Havenberg. Bokmärk permalänken.

2 reaktion på “Nyhetsbrev – Augusti

  1. Hej
    Undrar när bäverscoutern börjar sin termin?
    Det är väl varannan lördag 10-13 men är det udda eller jämn?

    Mvh Anette

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>